.

.

.

.

سابقه تاریخی این منطقه به درستی معلوم نیست ولی آنچه مسلم است در دوران صفویه با کوچاندن ترک زبانان توسط شاه عباس اول به این ناحیه و نیز به واسطه دارا بودن موقعیت طبیعی مساعد و نزدیکی به زاینده رود ناحیه آبادی بوده است . نام باستانی چادگان پاراتاک بوده و یکی از آبادترین نقاط محسوب می شده است. به طوری که از نوشته های مورخین برمی آید آخرین پادشاه هخامنشی برای گردآوری سپاه به پاراتاک آمده و از این راه با عبور از دهات دیگر به همدان رهسپار شده است . درباره اقامت اسکندر در محل روایات مختلف است . اما از میزان نفوذ وی در این خطه همین بس که شهری را که اکنون به صورت روستایی در مجاورت چادگان قرار گرفته است به نام وی نام گذاری شده و هنوز هم به اسکندری معروف است.

اما آنچه که مشهور است در این محله پاراتاک به طور کلی منهدم شد و مردم شهر خانه های مخروبه خود را رها کرده و دردو کیلومتری شهر قدیم بنای شهر جدیدی را گذاشتند، هنوز تپه های ساختمانهای مخروبه پاراتاک وجود دارد. امابدست آمدن ستونهای سنگی شکسته و آجر های بزرگ و بقایای ظروف سفالی و مفرغی نشان دهنده این حقیقت است که چادگان در هزار سال پیش دارای تمدنی وسیع است.

 

دهکده تفریحی زاینده رود

یکی از زیباترین تفرج گاه های استان است که در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد با امکانات تفریحی فراوان و مناظر زیبا از طبیعت یکی از جاذبه های بارز گردشگری استان می باشد . در این مجموعه امکانات رفاهی از قبیل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر به طور کامل راه اندازی شده است.

 

چایخانه سنتی
این مجموعه زیبا و دیدنی که با هدف زنده نگاه داشتن سنتهای اصیل ایرانی احداث شده چشم اندازی زیبا از ساحل دریاچه دارد.