.

.

.

.

آشنایی با خواص میوه های شب یلدا

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن های کهن ایرانی است که در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال را جشن می گیرند. در این شب میوه های به خصوص، آجیل، شیرینی و بسیاری تنقلات دیگر مصرف می شود.
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری دانا (داناخبر)، در این مطلب با میوه های مخصوص شب یلدا و فواید آنها بیشتر آشنا می شویم:

هندوانه

هندوانه یکی از اعضای  خانواده بزرگ کدوها است، که علاوه بر هندوانه، کدو تنبل و خیار نیز در این گروه قرار دارند.
هر 100 گرم هندوانه حدود 34 کالری دارد و شامل اسیدهای چربی از قبیل امگا3 و امگا6 است.
هندوانه از نظر ترکیبات گیاهی و ویتامین ها بسیار غنی است، در واقع این ماده یک منبع عالی از ویتامین A محسوب می شود. و همچنین حاوی نیاسین، ویتامین B3، B5، ویتامین های C و K، کولین، کلسیم، فسفر، منگنز، پتاسیم، آهن، روی و فلوراید است.

هندوانه  در برابر عوامل عفونی، رادیکال های آزاد مضر مقاومت می کند و در حفظ سلامت پوست ریه، روده، پروستات  نقش بسزایی را ایفا می کند.
این میوه آبدار و شیرین از چشم و بیماری ها مربوط به کهولت سن از قبیل دژنراسیون ماکولار ، فشار خون، سکته مغزی و بیماری های قلبی و عروقی، محافظت و در کنترل ضربان قلب نیز کمک شایانی می کند. پس از مصرف این میوه  پرخاصیت غافل نشوید.

انار

این میوه دارای خواص بسیاری است، به عنوان مثال می توان به پاک سازی خون و جلوگیری از اسهال و سنگ کلیه اشاره کرد.
آب انار نه تنها باعث کاهش کلسترول بد خون می شود بلکه فشار خون بالا را نیز کاهش می دهد و باعث بهبود جریان خون می شود. این خواص ناشی از وجود فلاوونوییدها آن است که آنتی اکسیدان های بسیار قوی محسوب می شوند، بنابراین برای کاهش کلسترول خون از مصرف آب انار یا دانه های آن غافل نشوید.

انار منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین B1، B2،   B3و K و همچنین کلسیم و فسفر و فیبر است.

خرمالو

این میوه کالری بسیار پایین و چربی کمی دارد در واقع هر 100 گرم این میوه حدود 70 کالری دارد. و منبع غنی از فیبرهای غذایی است.
خرمالو یک میوه اسیدی است و دارای اسیدهای مالیک، تارتاریک و اسیدسیتریک است که این اسیدها باعث جذب بهتر آهن و روی(Zn) در بدن می شود.

خرمالوی تازه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی از قبیل ویتامین A، بتاکاروتن و لیکوپن است که در برابر رادیکال های آزاد که نقش مهمی در پیری زودرس و بیماری های مربوط به آن دارد، محافظت می کند. علاوه برآن این میوه منبع بسیار خوبی از ویتامین C ، پتاسیم، منگنز و مس نیز محسوب می شود.

انگور

انگور حاوی ویتامین های A، B و C است و همچنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است. این میوه برای درمان بیماری های یبوست، کم خونی و حتی پیشگیری از سرطان نیز بسیار مفید و موثر است.
یکی دیگر از خواص این میوه، صاف کننده و مولد خون است. انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی بسیار مفید است. البته افرادی که قندخون پایین دارند می توانند از انگور بهره زیادی ببرند.
این میوه  پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می کند و در کنترل فشار خون نیز بسیار موثر است. این میوه برای سلامت قلب، ریه و کلیه نیز بسیار مفید است و به دلیل داشتن املاح و مواد سلولزی برای مبتلایان نقرس نیز مناسب است.

پرتقال

در میان میوه ها، پرتقال منبع غنی از ویتامین C محسوب می شود و جالب است بدانید که پوست این میوه از خود آن مغذی تر است. ویتامین C یکی از عوامل مهم مهار کننده سرطان است و در پایین آوردن کلسترول خون نیز موثر است که این خاصیت را مدیون وجود پکتین یا ماده الیافی پوست و ورقه های نازک مابین پره های پرتقال است.
برای کاهش کلسترول و تامین سلامت شریان ها و سلامت حداکثر نیروی درمانی پرتقال توصیه می شود که پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند، مصرف کنید.

سیب

از قدیم گفته اند که با مصرف یک سیب در روز، دکتر را از خود دور نگه دارید. سیب حاوی فیبر محلول و نامحلول است که به طور متوسط هر 5 گرم سیب با پوست دارای بیش از 3 گرم فیبر است. و یک سیب متوسط بدون پوست نیز حدود 2.7 گرم فیبر را فراهم می کند.
این میوه نیز در کاهش سطح کلسترول خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی ، نقش بسزایی را ایفا می کند.
پوست سیب منبع اصلی، فلاونوئید قوی است که در واقع این ماده از، از دست رفتن تراکم استخوان ها در دوران یائسگی جلوگیری می کند.
این میوه، همه شیرینی های طبیعی را شامل می شود، بنابراین به حفظ سطح قند خون شما نیز کمک می کند.
سیب می تواند از ابتلا به سرطان سینه، بیماری های قلبی، آسم و دیابت نوع دوم نیز جلوگیری کند.


نارنگی


نارنگی حاوی پروتئین، قند و مقدار زیادی فسفر و کلسیم است که به دلیل دارا بودن میزان کلسیم و فسفر بالا در تشکیل استخوان و اسکلت بدن بسیار موثر است.
این میوه حاوی مقدار زیادی منیزیم است که در دستگاه گوارش و سیستم عصبی نیز  بسیار موثر است در واقع نارنگی مسکن اعصاب است و برای کلیه بیماران نیز بسیار مفید است. بنابراین اگر مایلید که شب را راحت بخوابید، چند تکه نارنگی بخورید.

هفته پژوهش

به نام خداوند جان وخرد
بشارت بادکسانی راکه سخنان را می شنوند وبهترین آنها رابرمی گزینند.
بشارت باد برآنان که به تحقیق برپدیده ها نظر می افکنند واز آنها می آموزند.
بشارت بر تحقیق کنندگان وکوشندگان ،هفته پژوهش برپژوهندگان مبارک باد.

تسکین برخی ازدردهاباموادخوراکی



1. گرفتگی عضله پا > آب گوجه فرنگی:
نتایج تحقیقات نشان می دهد از هر ۵ نفر حداقل یک نفر به طور دائم دچار گرفتگی عضله پا می شود. علت این ناراحتی کمبود پتاسیم و کلسیم است. با مصرف روزی حدود یک پیمانه آب گوجه فرنگی که سرشار از پتاسیم است، خطر بروز گرفتگی های دردناک عضله در عرض ۱۰ روز کاهش می یابد.

2. درد سینه > دانه کتان:
نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، افزودن ۳ قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به غذای روزانه، در عرض ۱۲ هفته درد سینه زنان را کاهش می دهد. محققان معتقدند، فیتواستروژن موجود در دانه کتان مانع از بالا رفتن میزان استروژن که درد سینه را ایجاد می کند، می شود.

3. آفت یا زخم دهان > عسل:
روزی ۴ بار کمی عسل طبیعی را روی آفت یا زخم ها بمالید تا از بین برود. استفاده از عسل روند درمان آفت را ۴۳ درصد سرعت می بخشد. محققان می گویند: آنزیم های طبیعی موجود در عسل طبیعی، التهاب را از بین می برد؛ با ویروس های مهاجم مقابله می کند و التیام بافت های آسیب دیده را سرعت می بخشد.

4. سینوزیت > ترب کوهی:
سینوزیت که بسیار شایع است علاوه بر گرفتگی بینی و درد پیشانی و صورت باعث می شود بیمار احساس درد وسیع تر و بیشتری داشته باشد. به گفته محققان آلمانی، ترب کوهی جریان خون به حفره های سینوزیت ها را تقویت می کند، سینوزیت های گرفته را باز می کند و عفونت های سینوزیت را نسبت به اسپری های رفع احتقان سریع تر درمان می کند.

5. دردمفصل > آب:
درد پا، زانو، شانه و... را با مصرف روزی ۸ لیوان آب در عرض یک هفته برطرف کنید. به گفته محققان آب عنصر سازنده غضروف است که از قسمت انتهای استخوان و مفصل ها محافظت می کند، مایعات موجود در بدن و دیسک های نرم در ستون فقرات را نرم و روان می کند.

6. کمردرد > انگور:
نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد مصرف روزی یک پیمانه انگور جریان خون به بافت های آسیب دیده کمر را بهبود می بخشد. بنابراین مصرف این میوه برای بهبود جریان خون و درمان بافت های آسیب دیده کمر لازم است.

7. درد عضله > نعناع:
۳ بار در هفته، در وان آب حاوی ۱۰ قطره روغن نعناع قرار بگیرید. آب ولرم باعث شل شدن عضله و روغن نعناع به طور طبیعی عصب را آرام خواهد کرد. تاثیر ترکیب آب ولرم و روغن نعناع در کاهش درد ۲۵ درصد بیشتر از داروهای شیمیایی است.

8. ناراحتی گوارشی > آناناس:
مصرف روزی یک پیمانه آناناس تازه، نفخ های دردناک را در عرض ۷۲ ساعت کاهش می دهد. آناناس سرشار از آنزیمی است که با کمک به سیستم گوارشی پروتئین های دردزا در معده و روده کوچک را سریع تر می شکند.

9. دردو عفونت پا > نمک:
برای رفع درد ناخن های فرورفته در گوشت انگشت، به طور منظم پا را در آب ولرم حاوی نمک خیس کنید تا عفونت و درد در عرض ۴ روز برطرف شود. به گفته محققان دانشگاه نمک به طور طبیعی التهاب را از بین می برد، خاصیت ضدباکتریایی آن نیز به سرعت میکروب هایی را که باعث ورم می شود از بین می رود. کافی است در هر یک لیوان آب ولرم، یک قاشق مرباخوری نمک اضافه کنید و روزی ۲ بار به مدت ۲۰ دقیقه پا را خیس کنید تا عفونت از بین برود.

10. درد مزمن > زردچوبه:
نتایج بررسی ها نشان می دهد، زردچوبه نسبت به آسپرین یا ایبوپروفن در تسکین درد ۳ برابر موثرتر است. زردچوبه ۵۰ درصد از درد بیماران آرتریت را کاهش می دهد. کورکومین، ماده فعال موجود در این ادویه، آنزیم تولیدکننده هورمون های دردزا را متوقف می کند. کافی است روزی یک چهارم قاشق مرباخوری از این ادویه مصرف کنید.

11. ناراحتی معده > ماهی:
سوءهاضمه، سندروم روده تحریک پذیر و بیماری التهاب روده را با خوردن هفته ای نیم کیلوگرم ماهی برطرف کنید. نتایج بررسی ها نشان می دهد اسیدهای چرب موجود در ماهی به نام های "DHA" و "EPA"، به طور چشمگیری التهاب روده، گرفتگی عضله و درد معده را برطرف می کند. در برخی موارد همانند داروها به فرد تسکین می بخشد. "DHA" و "EPA"ضد التهابی قوی، طبیعی و بدون عارضه است که به طور موثر عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

12. گوش درد > روغن سیر:
محققان معتقدند، مواد فعال در سیر به طور طبیعی باکتری های دردزا را از بین می برد. برای تهیه روغن سیر، ۳ حبه سیر را در نصف پیمانه روغن زیتون به مدت ۲ دقیقه به آرامی بپزید، صاف کنید. این روغن به مدت ۲ هفته قابل نگه داری در یخچال است.

13. درد مفصل و سردرد > گیلاس:
نتایج بررسی ها نشان می دهد از هر ۴ زن حداقل یک نفر به درد آرتریت، نقرس و سردردهای مزمن مبتلاست. آنتوسیانین ترکیبی که رنگ قرمز به گیلاس می دهد خاصیت ضدالتهابی دارد و ۱۰ برابر از آسپرین قوی تر است. آنتوسیانین، آنزیم های ایجادکننده التهاب در بافت ها را متوقف می کند و در نتیجه مانع از بروز دردهای متفاوت می شود. مصرف روزی ۲۰ دانه گیلاس(تازه، یخ زده یا خشک) تا برطرف شدن درد، توصیه می شود.

14. درد عضله > زنجبیل:
ماده ضد درد موجود در زنجبیل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض ۲ ماه تا ۶۳ درصد کاهش می دهد. مصرف روزی حداقل یک قاشق مرباخوری خشک یا ۲ قاشق مرباخوری زنجبیل تازه برای افراد مبتلا به درد عضله توصیه می شود.

نمایشگاه کتاب

     به مناسبت هفته ی کتاب وکتاب خوانی ودرراستای ترویج فرهنگ کتاب وکتاب خوانی ومطالعه دربین نوجوانان وجوانان ،کانون جنت باهمکاری اداره ی آموزش وپرورش شهرستان اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب ،باعنوان :کتاب یارمهربان نمود. 

این نمایشگاه ازتاریخ:27/8/92  افتتاح وتاتاریخ:13/9/92 دایربود.برطبق هماهنگی هایی که بامدارس شده بود،بیشترمدارس ازاین نمایشگاه دیدن نمودند،درهمین راستااعضای کانون درهمایشی که ازطرف فرمانداری شهرستان برای تجلیل ازفعالان عرصه ی کتاب وکتاب خوانی برگزارشده بودشرکت نمودندودراین همایش ازتعدادی ازآن هابالوح تقدیروهدیه تقدیربه عمل آمد.  

   امیدواریم توانسته باشیم گامی هرچندکوچک درجهت ترویج فرهنگ کتاب وکتاب خوانی برداریم. 

           

 

                                

  انجمن ادبی ،انجمن مراسم ومناسبتها باهمکاری انجمن قرآن وعترت